111


До повноважень територіального відділення Антимонопольного комітету України відноситься дослідження ринків, розгляд справ та заяв, проведення планових та позапланових перевірок суб’єктів господарювання та органів державної влади, органів місцевого самоврядування,  органів адміністративно-господарського управління та контролю.

Протягом 9 місяців поточного року особлива увага відділення  була направлена на дотримання суб’єктами господарювання, які здійснюють діяльність на соціально важливих ринках, зокрема, продовольчих товарів, нафтопродуктів, житлово-комунальних послуг тощо, вимог законодавства про захист економічної конкуренції.

Економічний ефект від припинених відділенням порушень  законодавства про захист   конкуренції становить понад 2633 тис. грн.

          У звітному періоді  відділенням одержано та розглянуто понад  50 скарг, заяв, звернень, подань на неправомірні дії суб’єктів господарювання та органів влади, перевірено 19 суб’єктів господарювання та  органів влади, надано 75 обов’язкових до виконання (з обов’язковим наступним повідомленням про виконання) рекомендацій щодо запобігання обмеженню монополізму, розвитку підприємництва та конкуренції.

За 9 місяців  2012 року за результатами  розгляду заяв, проведених перевірок та за власною ініціативою відділенням припинено 61 порушення та 57 дій, які містили ознаки порушення конкуренційного законодавства.

Усунено 52 зловживання монопольним становищем, 10 випадків антиконкурентних узгоджених дій суб’єктів господарювання, 34 антиконкурентних дій органів влади та місцевого самоврядування, 16 порушень та дій щодо недобросовісної конкуренції.

З вказаний період на порушників законодавства про захист економічної конкуренції накладено 965,3 тис. грн. штрафів. Сплачено до державного бюджету 714,5 тис. грн.

 2. Іван Курницький наголосив, що відділення постійно виявляє  та припиняє антиконкурентні узгоджені дії суб’єктів господарювання, які є учасниками тендерних процедур, тобто закупівель товарів, робіт чи послуг за державні кошти, що проводяться державними та комунальними закладами області.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції» економічна конкуренція характеризується як «змагання між суб’єктами господарювання з метою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб’єктами господарювання…».

В поточному році відділенням розглянуто 8 справ щодо узгоджених дій учасників торгів.

Порушення учасників полягають, зокрема, у тому, що вони попередньо домовляються між собою про забезпечення перемоги у тендері комусь одному з них.

Так, при аналізі матеріалів відділу з питань освіти Заліщицької районної державної адміністрації  було виявлено, що учасники  тендеру, а саме ТОВ «Коломиянафтозбут» (м. Коломия, Івано-Франківська обл.) та ТОВ «Західнафтосервіс» (м. Коломия, Івано-Франківська обл.)  заздалегідь узгодили свої тендерні пропозиції для участі в процедурі торгів.  Тобто, учасники тендеру замінили ризик, що породжує конкуренція, на координацію своєї поведінки. Така координація призвела до усунення між ними конкуренції під час проведення замовником торгів.

Згідно законодавства штрафні санкції за вказане порушення становлять до десяти відсотків доходу (виручки) суб’єкта господарювання від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за останній звітний рік, що передував року, в якому накладається штраф.

Загальна сума штрафів  за вказаний вид порушень  становить 379 тис. грн.
У Законі  України  «Про захист від недобросовісної конкуренції» поняття  “недобросовісна конкуренція” визначене як будь-які дії у конкуренції, що суперечать правилам, торговим та іншим чесним звичаям у підприємницькій діяльності.

Антимонопольний комітет України визнає недобросовісною конкуренцією  нечесні дії підприємця, що спрямовані на усунення чи обмеження конкуренції на ринку через використання чужої ділової репутації, створення перешкод конкуренту та досягнення неправомірних переваг у конкуренції на ринку, неправомірне збирання, розголошення та використання комерційної таємниці, поширенням інформації, що вводить в оману.

Голова відділення зазначив, що у поточному періоді припинено 12 порушень у вигляді недобросовісної конкуренції.

Найбільш поширеними категоріями порушень у вигляді недобросовісної конкуренції були дії, пов’язані з  поширенням суб’єктом господарювання, інформації (реклами), що вводить в оману. Здобуття суб’єктом господарювання неправомірних переваг на ринку завдяки поширенню ним оманливої інформації (реклами), є недобросовісним та нечесним, як у відношенні до його конкурентів, так і до покупців товару.

Так , працівниками відділення в салонах тролейбусів м. Тернополя, було   виявлено рекламне оголошення ТОВ «Окулюс» (м.Львів) про найнижчі ціни на діагностично-лікувальні послуги офтальмолога. Ринок діагностично-лікувальних послуг офтальмолога в межах м. Тернополя є висококонкурентним. При дослідженні вартості діагностично-лікувальних послуг офтальмолога у м. Тернополі, встановлено, що у  ТОВ «Окулюс», не були найнижчими у порівнянні із вартістю зазначених послуг в інших суб’єктів господарювання.

ТОВ «Слобожанський миловар» (Харківська обл.) випускає широкий асортимент миючих засобів, мила, засобів індивідуальної гігієни та санітарії, парфумерії та косметики.

На обгортці мила серії «Сьоме небо» ТОВ «Слобожанський миловар» розмістив додаткову інформацію про властивість мила   «Гармонізуюче», «Антистресове», «Зволожуюче», «Освіжаюче», «Тонізуюче», «Релаксуюче». При  опитуванні споживачів було з’ясовано, що поширення додаткової інформації про властивості мила, яка була викладена  на обгортці привертало увагу споживачів  завдяки розрізняльному кольоровому виконанню та  дозволяло легко візуально виділяти цей вид туалетного мила серед інших аналогічних    видів, а уявлення споживачів щодо змісту слів «Гармонізуюче», «Антистресове», «Зволожуюче», «Освіжаюче», «Тонізуюче», «Релаксуюче»  виступало додатковим стимулом для придбання  цього товару.

Таким чином, розповсюджена ТОВ «Слобожанський миловар» на обгортці мила серії «Сьоме небо» інформація щодо впливу на людину, сприяло введенню в оману споживачів, оскільки могло сформувати їх обізнаність про те, що таке туалетне мило має  антистресову, зволожуючу, освіжаючу, тонізуючу, релаксуючу дію.

Слід зазначити, що  згідно з  Законом України «Про захист від недобросовісної конкуренції», за вказані порушення накладається штраф у розмірі до п’яти  відсотків доходу     (виручки) суб’єкта господарювання від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за    останній звітний рік, що передував року, в якому накладається штраф.

У звітному періоді  за порушення у вигляді недобросовісної конкуренції на відповідачів накладено штрафів на суму 171,2   тис. грн.

4. Антимонопольний комітет України запроваджує Порядок звільнення від відповідальності суб’єктів господарювання, що добровільно повідомили про свою участь у картельних змовах. Про це повідомив Голова Тернопільського обласного територіального відділення Антимнопольного комітету України Іван Курницький під час брифінгу 11  жовтня.

Порядок зареєстрований Міністерством юстиції України 7 вересня 2012 року та після офіційного опублікування набере чинності.

За вчинення антиконкурентних узгоджених дій конкуренційне законодавство передбачає відповідальність у вигляді накладення штрафу у розмірі до 10 % доходу компанії-відповідача.

Як зазначив Іван Курницький, добровільні звернення учасників картелю до Комітету та надання достатніх документальних доказів дозволять не тільки розкрити змову, а й уникнути суб’єктам господарювання відповідальності за участь у ній. При цьому обов’язковою умовою для звільнення від відповідальності є першість повідомлення про картель та надання суттєвої інформації. Аналогічні програми працюють і в інших країнах.

У  Антимонопольному комітеті України визначено уповноважену посадову особу, відповідальну за прийняття заяв про звільнення від відповідальності, – державного уповноваженого Комітету Миколу Бараша.

Повідомити про участь у картелі можна за номером телефону: 063-789-15-38 або на електронну адресу kartel@amcu.gov.ua  .

Як підкреслив голова територіального відділення, одним із важливих принципів Порядку є конфіденційність інформації щодо особи, яка заявила про картель.

З повним тестом Порядку звільнення від відповідальності за вчинення антиконкурентних узгоджених дій можна ознайомитися за посиланням: http://www.amc.gov.ua/amku/control/main/uk/publish/article/90082  .

На завершення прес-конференції Іван Курницький зауважив, що територіальне відділення відкрите для спілкування та  в установленому порядку розглядає заяви, скарги та звернення як громадян, так і суб’єктів господарювання, установ, організацій тощо.

«Тернопільське відділення і надалі зосереджуватиме на соціально-важливих ринках, зокрема, на продовольчому, ринку лікарських засобів, житлово-комунальних послуг з тим щоб не допустити на них порушень у сфері конкуренції», — підсумував голова Тернопільського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України.

 

Тернопільське обласне територіальне відділення

Антимонопольного комітету України,

вул. Лисенка, 20а, м. Тернопіль, 46002,

тел/факс (0352) 22-06-86, тел. 23-62-35,

 Email te.amc@ukrpost.ua      

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.