Через п’ять років після вторгнення Росії на суверенну територію Грузії та її великомасштабної військової агресії проти незалежної держави 7 серпня 2008, Збройні сили Росії ще окупують 20 відсотків території Грузії. Це є грубим порушенням фундаментальних принципів міжнародного права, бо позбавляє міжнародного визнаного права на безпечне, гідне і добровільне повернення сотні тисяч жертв кількох етнічних чисток, в тому числі й 2008 року. За допомогою фактичного контролю та важкої військовою присутності, а також, шляхом активного застосування політичних, військових і економічних важелів, Росія домоглася визнання окупованих регіонів Грузії.
Досі, Росія продовжує ігнорувати свої зобов’язання, зазначені в Угоді про припинення бойових дій, підписаної Грузією і Росією 12 серпня 2008 року за посередництва ЄС. Замість того, щоб вивести свої війська на довоєнні позиції, як викладено в Угоді про припинення бойових дій, Росія значно зміцнила свої військові бази, незаконно розміщені в окупованих регіонах Грузії, збільшуючи розміщення важкого наступального обладнання і числа військовослужбовців.
Всупереч положенням Угоди про припинення бойових дій від 12 серпня 2008, Росія відкрито опирається створенню механізмів міжнародної безпеки та стабільності на територіях, що знаходяться під її контролем, і продовжує стояти на заваді доступу гуманітарної місії до них.
Незважаючи на агресію Росії в серпні 2008 року та її руйнівну політику, спрямовану проти незалежності Грузії і державності, уряд Грузії прагне поступової нормалізації відносин з Росією, заснованої на принципах суверенітету і територіальної цілісності Грузії в межах її міжнародно визнаних кордонів. З метою створення сприятливих умов для покращення напружених відносин з Москвою, Грузія запровадила ряд конкретних важливих ініціатив:
– Взяла одностороннє юридичне зобов’язання не застосовувати силу для вирішення конфлікту;
– Усунула бар’єри на шляху вступу Росії до СОТ;
– Скасувала в односторонньому порядку візовий режим для громадян Російської Федерації;
– Відмовилася бойкотувати Олімпійські ігри 2014 в Сочі;
– Виявила готовність до співпраці для забезпечення безпеки Олімпіади в Сочі;
– Призначила спеціального представника в Росії, підтверджуючи політичну волю та готовність відновити торгово-економічні, гуманітарні та культурні зв’язки з Росією.
Незважаючи на певну ступінь позитивної динаміки у сферах економічного та гуманітарного співробітництва, нажаль, Москва ще більше активізувала свою провокаційну політику, спрямовану на дестабілізацію ситуації в Грузії. Російська сторона поновила процес установки парканів із колючим дротом та застав по лінії окупації в Цхінвалі та Абхазії, які перебувають у стані повного порушення міжнародного публічного права, а також порушують права людини. Розширення зони окупації, установлення огорож та обладнання на території Грузії відкрито порушують суверенітет Грузії, територіальну цілісність і непорушність міжнародно визнаних кордонів, що є грубим порушенням Угоди від 12 серпня про припинення бойових дій. Більше того, Росія, як окупаційна влада, здійснюючи контроль над Абхазією і Цхінвалі, має нести відповідальність у відповідності з міжнародним правом (поважати основні права та свободи населення, яке проживає на окупованих територіях).
На п’яту річницю російсько-грузинської серпневої війни 2008 уряд Грузії вкотре заявляє, що його мета полягає у вирішенні існуючого конфлікту з Росією мирним шляхом через переговори на основі принципів міжнародного права.
Грузія підтримує конструктивну позицію у рамках Женевських дискусій. Нажаль, Росія активізувала свою стратегію, спрямовану на підрив Женевських міжнародних дискусій, що становить додаткову перешкоду для реалізації Угоди. Грузія високо цінує Женевські міжнародні дискусії і шляхом активної взаємодії співголів ЄС, ООН і ОБСЄ, прагне до просування двох основних цілей обговорення – розвитку міжнародних механізмів забезпечення безпеки та гарантування безперешкодного та гідного повернення витіснених осіб.
Грузія прагне відновити впевненість та довіру поміж людей, розділених війною, знову залучити їх до спільної справи і відновити звичні відносини. Примирення абхазьких і осетинських співвітчизників має на меті надання їм можливостей для економічного і соціального розвитку та дозволить спільнотам, поділеним на лінії окупації відкласти розбіжності минулого і будувати спільне майбутнє.
Грузія вдячна своїм партнерам, які не лишили країну на самоті під час серпневої війни 2008 року та понині. Грузія цінує дипломатичні зусилля союзників, які допомогли зупинити і запобігти подальшій агресії російських військ і надали значну підтримку уряду Грузії у відновленні економічної стабільності та інфраструктури. Грузія висловлює особливу подяку ЄС та її державам, що надають персонал для Місії спостерігачів Європейського Союзу – єдиний життєздатний міжнародний механізм, що в даний час діє на території Грузії та є гарантом її безпеки і стабільності.
Уряд Грузії вважає, що створення незалежної демократичної держави є найбільш ефективним і надійним способом досягнення благополучного майбутнього для возз’єднання Грузії. При реалізації цього бачення, ми повинні мати тісні партнерські відносини з країнами регіону, з членами євроатлантичної сім’ї та з міжнародними організаціями. Зі свого боку, Грузія готова взяти на себе активну роль у зміцненні міжнародної безпеки між регіонами і рештою країни.
Незважаючи на існуючі серйозні проблеми, Грузія твердо тримається курсу на європейську та євроатлантичну інтеграцію і не шкодує зусиль для реалізації прагнення грузинського народу. Недавні зміни, що відбулися між ЄС і Грузією, дозволяють Грузії впевнено дивитися в майбутнє. Подальша інтеграція в європейську сім’ю не тільки допоможе успішному виконанню національного проекту в Грузії, але й допоможе країні посісти своє місце серед вільних і демократичних країн світу.
Тбілісі, 7 серпня 2013