Те, що Рівненщина багата на бурштин сьогодні відомо всім. Однак, через відсутність законодавчого врегулювання видобутку бурштину, скам’яніла смола хвойних дерев давно стала золотою лихоманкою охочих швидко збагатитися.

Діюче законодавство передбачає лише незначні санкції за незаконний видобуток і контрабанду цього «сонячного» каменю. Тому старателі і сьогодні продовжують його несанкціонований видобуток та реалізацію. Не секрет, що за кілька років такого бездумного видобутку Україна взагалі може залишитися без власного бурштину, стоячи на порозі екологічної катастрофи в шести північних районах краю.

Звичайно, співробітники органів внутрішніх справ Рівненщини незаконних копачів бурштину таки виловлюють. За минулий рік правоохоронці відкрили 232 кримінальних провадження за незаконний видобуток бурштину в північних районах Рівненщини, за якими нараховано 62 985 грн штрафів. Такі покарання діють із листопада 2013-го. Тоді Верховна Рада України внесла зміни до ст. 240 Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за незаконний видобуток корисних копалин. Однак, жодного системного документу, за яким місцевим старателям можна було б видобувати бурштин у правовому полі досі  не прийнято.

Спроби легалізувати видобуток бурштину були, однак законопроекти були заветовані  Президентами Віктором Ющенком і особливо – Віктором Януковичем. Тому місцеве населення знову залишилось без легального права на заробіток. Свого часу в Сарненському районі навіть відбувся збройний конфлікт – перестрілка між рівненськими старателями та кількома десятками поплічників Януковича під егідою депутата-регіонала Продіуса. Не на камеру старателі кажуть, що «кришування» бурштину Віктором (молодшим) Януковичем не припинилося навіть після позбавлення його батька «трону» Президента України.

Офіційно ДП «Бурштин України» видобуває близько 2,5 тон бурштину щорічно, тоді як, наприклад, в сусідній Польщі, у Гданську, цифра проданого з України бурштину коливається в межах від 20 до 30 тонн щороку. Ця інформація, надана керівництвом Рівненської облдержадміністрації, свідчить про те, що нелегально бурштину в Україні видобувається в шість-десять разів більше. Виникає ще одна проблема – кримінальну відповідальність законодавець передбачив лише за незаконний видобуток бурштину. Зберігання, скупка, перевезення вкраденого у землі мінералу – все це дозволено.

Тому вибодуток бурштину будь-що треба легалізувати, щоб у людей була альтернатива -законно добувати і здавати бурштин, а держава отримувала б додатковий прибуток.

Закон «Про видобуток бурштину» – світло в кінці тунелю

На даний час є три основні документи щодо видобутку бурштину –  два законопроекти народних депутатів і оперативні рішення, розроблені місцевим населенням Клесова. Однак, усі три документи не представляють системного державницького документа.

Тому наша позиція така:  в найкоротші терміни потрібно розробити ряд системних державницьких документів по бурштину, які вирішать такі проблеми:

  • прийняти базовий Закон України «Про видобуток бурштину», який розділив би родовища бурштину на промислові (які розробляє винятково держава) та непромислові (які розроблятимуть приватники) та визначав би спрощений порядок та можливість законного видобутку бурштину місцевими мешканцями, обов’язок відновлення порушених земель внаслідок видобутку бурштину і відповідальність за не відновлення порушених земель, а також визначив порядок та суму оплати в державну казну за дане заняття;
  •  по-друге, внести зміни до Адміністративного, Кримінального та Земельного кодексів України, до розпорядження Кабміну від 10.04.2008 р. №610 «Деякі питання розпорядження земельними лісовими ділянками» та до «Порядку надання спецдозволів на користування надрами», затвердженого постановою Кабміну від 30.05.2011 р. № 615, Закону України «Про охорону земель», Закону України «Про надра», які  спрощували б процедуру надання в користування розвіданих родовищ бурштину-сирцю, отримання дозвільних документів і одночасно посилити контроль та відповідальність за незаконний видобуток та реалізацію бурштину, а також відповідальність землекористувачів та землевласників за нелегальний видобуток на їхніх площах.
  •   по-третє, потрібно не тільки забезпечити прийняття відповідних змін, які легалізують та спростять видобуток бурштину та рекультивацію земель після такого видобутку приватними особами, але і перевести у правове поле систему його реалізації та закупівлі видобутого бурштину державою.
  •  по-четверте, створити українську бурштинову біржу для ефективних міждержавних торгів бурштином.

Відповідні зміни дадуть змогу легалізувати видобуток бурштину, створити нові робочі місця, зменшать рівень напруги в регіоні, збільшить надходження до бюджету.
Голова ВК «НАСТУП Р. Секела

Напишіть відгук