Цинізм чи …?

Поділитися
Ярина Герета

Чим керувався, чи про що думав міський голова Тернополя пан Сергій Надал, коли підписував розпорядження “Про створення робочої групи з підготовки проекту програми створення та розвитку закладу освіти Тернопільського ліцею 21 – спеціалізованої мистецької
школи…” ?

У розпорядженні сказано:
“Створити робочу групу… Робочій групі підготувати проект програми створення та розвитку закладу освіти … та подати його міському голові до 15.05.2018 року.”

Отже, 10 днів на проект програми?! Серйозно?
Як можна підготувати проект створення та розвитку школи за такий час та ще з таким складом робочої групи?

Для порівняння розкажу історію, якій мінімум 26 років.
Ким і чому була створена комплексна школа мистецтв?
У перші роки незалежності України в Тернополі було створено першу в історії України Концепцію української національної школи, авторами якої були нині покійні пан Богдан-Роман Хаварівський, який тоді був начальником управління освіти, і мій батько Ігор Герета. Ця Концепція була альтернативою радянській. І ось саме тоді в Тернополі вперше виникла така ініціатива щодо створення школи, яка була б альтернативою радянській школі.

У 1992 році батько організував наказ Міністерства культури про створення школи мистецтв. Написав Концепцію комплексної школи мистецтв і під його керівництвом почалась велика праця над створенням навчальних планів і програм.

Яка різниця була між радянською і альтернативною комплексною школою мистецтв?
Радянська школа грунтувалась на вихованні людини-виконавця, а наша школа мала виховувати людину-творця. Людину, яка б вміла сама приймати рішення, яка б могла отримані знання використовувати в житті, яка б вміла думати… За Концепцією, людина-творець може відбутись лише тоді, коли потрапить в той напрямок в школі, талант до якого був закладений в неї природою, Господом Богом, Якщо дитина зможе попасти у відповідне середовище, вона зможе реалізувати себе як творча особистість, а якщо ні, то буде мучитись все життя.

У новій школі мали бути створені не просто умови для навчання і отримання освіти, а значно більше – через комплекс шкільних і профільних предметів, через інтегровані навчальний план та розклад уроків комплексна школа мистецтв мала давати можливість кожній дитині визначитись. Сьогодні такий підхід називають особистісно-орієнтованим навчанням.

Було передбачено також те, що кожна дитина в процесі навчання в школі мала визначитись. Але питання стосовно того, що після закінчення такої школи вона обов’язково має бути музикантом, художником, актором, чи танцюристом, ніколи не ставилось. Дитина за Концепцією в майбутньому могла стати ким завгодно, але в школі отримати комплексну освіту.

Отже, перед групою науковців та митців стояло серйозне завдання. Адже треба було все продумати.
Різні фахівці працювали над створенням програми розвитку школи два роки!
Однією з перших підключилась прекрасна піаністка, викладач-методист, відмінник освіти України пані Maja Nivelt.

Крім того, до праці долучились:
Заслужений діяч мистецтв України, член НСПУ, член Національної ліги композиторів України пан Олег Герман;

український науковець, доктор пелагогічних наук, професор Анатолій Вихрущ;

директор Тернопільського художнього музею, мистецтвознавець пан Ігор Дуда;

архівіст, педагог, краєзнавець, громадсько-культурний діяч пан Богдан Хаварівський;

український музикант, громадський діяч, заслужений артист України Олег Герета;

Народний художник України пан Богдан Ткачик, член Національної спілки художників України пані Ганна Ткачик,

начальник обласного управління культури Шергей Г.П.,
Заслужена артистка України пані Віра Самчук,

професор КНУ театру, кіно і телебачення ім.Карпенка-Карого, Народний артист України, Заслужений діяч мистецт України, голова Національної спілки театральних діячів України, член Національної комісії України у справах ЮНЕСКО пан Лесь Танюк.

Консультації по навчальних планах давала заступник директора ТОКІППО пані Галина Свінних, пан І.Демків.
В процесі обговорення брав участь професор Пряшівського університету із Словаччини пан Микола Мушинка.

Пропозицію ввести у навчальний план початкової школи предмет Українознавство подав кобзар, композитор, журналіст, письменник, громадський діяч пан Микола Литвин, та інші.
Консультували викладачі консерваторій, академій мистецтв…
Спільними зусиллями було розроблено програмне забезпечення ТОЕКШМ, яке було узгоджене з двома міністерствами. Документи у Київ возила саме Майя Альфредівна Нівельт.
Трохи пізніше долучився до роботи Заслужений діяч культури України, музикант, який став директором школи Гайдукевич Остап Іванович.

Допомагали її створенню також пани Михайло Ростоцький та Валерій Бачинський та Народний артист України пан Михайло Корницький…

Школа отримала два підпорядкування – Міністерство культури і Міністерство освіти.
У 1994 році з подачі Голови постійної комісії з питань культури… Тернопільської обласної ради Ігоря Герети було прийнято рішення про відкриття Тернопільської обласної експериментальної комплексної школи мистецтв. Для школи було виділено приміщення за адресою бульвар Шевченка,17.
А далі почалась спільна праця педагогічного колективу школи над практичною частиною. Це був час пошуків і і творення…
Це був 1994-й.

А у 2018 з чиєїсь примхи, через порушення законів, через використання службового становища “представники народу” та “їхній” директор школи реорганізовують-ліквідовують нашу школу. І утворюють нову, розробляючи програму за 2 тижні.

Та ще й яким складом робочої групи!?

Голова- економіст, член Союзу юристів України, член Спілки журналістів України, заступник міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради пан Леонід Бицюра;

Заступник голови- пані Ольга Похиляк, начальник міського управління освіти;

Секретар- Баб’юк Марія, директор міської комунальної установи- Галицького коледжу, кандидат не мистецьких наук, депутат міськради;

Вівчар Андрій Дмитрович-юрист, методист Тернопільської комунального методичного центру науково-освітніх інновацій та моніторингу;

Гудима Марія Ігорівна-директор ТОЕКШМ ім.І.Герети, вчитель трудового навчання;

Корчак Тетяна Станіславівна- магістр державного управління, начальник управління економіки, промисловості та праці Тернопільської міської ради;

Кухар Валентина Миколаївна-експертна рада з питань освіти, науки, культури, молодіжної політики та спорту, приватна Профспілка працівників освіти і науки м.Тернополя;

Місько Володимир Володимирович- декан історичного факультету ТНПУ ім.В.Гнатюка, кандидат історичних наук, доцент, голова постійної комісі міськради з гуманітарних питань;

Панасюк Валентина Миколаївна- кандидат економічних наук, доцент кафедри обліку у виробничій сфері, декан факультету обліку і аудиту, голова батьківської ради при міському голові; експертна рада з питань освіти…;

Пельвецька Олена Петрівна-заступник начальника управління освіти і науки з фінансових питань;

Секелик Наталія Данилівна-директор ТЗШ 21 І-ІІІ ступенів;

Сум Ірина Михайлівна- заступник начальника управління освіти, начальник відділу дошкільної, середньої та позашкільної освіти.

І жодної людини, компетентної у комплексі загальної середньої та профільної музичної, художньої, хореографічної, театральної освіти.

Та це й не дивно. Та школа, яку “створюють” – не комплексна профільна, а спеціалізована. А це велика різниця.
Та й не про дітей з нашої школи вони думають!

Ярина Герета

Неділя на Тернопільщині не минула без ДТП

Хто може виконувати технічну інвентаризацію нерухомого майна?