Спостерігачі ОПОРИ провели огляд публікацій районних та обласних газет Тернопільщини за лютий. Серед них були зафіксовані матеріали з ознаками «джинси» та «чорного піару», відповідно за та проти кандидатів у Президенти України.
Прихована політична реклама у друкованих ЗМІ Тернопільщини
За візуальною оцінкою спостерігачів ОПОРИ, найбільше публікацій з ознаками прихованої політичної реклами, стосувалися чинного Глави держави Петра Порошенка, якого 7 лютого Центральна виборча комісія зареєструвала кандидатом у Президенти на чергових виборах.
До порівняння, із всіх зафіксованих випадків розміщення таких інформаційних повідомлень 36 мали відношення до Петра Порошенка, 20 – Юлії Тимошенко, 5 – Юрія Бойка, 6 – Олега Ляшка та його команди, а також поодинокі статті мали ознаки прихованої агітації за Валентина Наливайченка, Сергія Таруту та Володимира Зеленського.
Стаття «Геополітична катастрофа Путіна, який втрачає Україну назавжди» розміщена на сторінках 9 районних та обласних видань Тернопільщини від 8 лютого. У ній автор спочатку робить акцент на отримані Томосу Українською Церквою, потім розповідає загалом про успіхи Петра Порошенка на посаді Президента, а у висновку торкається теми виборів: «не допустити реваншу проросійських антиєвропейських сил на виборах 2019 року». Тільки в одному випадку ця публікація мала маркування літерою латинського алфавіту «R», що відповідно до пояснення редакції газети, означає «на правах реклами».
«Петро Порошенко переконаний, що українці навчилися розрізняти популізм і вже не вірять йому, а тому зроблять відповідальний вибір під час голосування за кандидатів на найвищу посаду в державі» – цитата з тексту.
У 3-ох газетах від 6 лютого та у 7-ми від 8 лютого опубліковані ідентичного наповнення статті «Вектор розвитку країни уже закладено!», – Петро Порошенко оголосив, що братиме участь у президентських виборах» і «Підтримку Президенту висловили місцеві лідери громадської думки». Інформаційні повідомлення складаються із позитивних думок публічних осіб про Петра Порошенка, який балотується на чергових виборах. Тільки одне видання маркувало цей матеріал позначкою «R».
Також спостерігачі ОПОРИ фіксували у друкованих газетах й інші повідомлення, що мали ознаки прихованої передвиборної агітації. Наприклад, «Петро Порошенко: «Найгірше – позаду, країна йде вперед» із тезами з передвиборчої програми кандидата, а також «Чому я голосуватиму за Петра Порошенка: для Путіна Порошенко – ворог №1» із висвітленням позиції Мирослава Мариновича.
Згадані вище статті не відокремлені від решти матеріалів у газетах і не мають передбачених законодавством позначок «політична реклама» чи «передвиборча агітація». Вони розміщені в різних рубриках «офіційне», «вибори-2019», «вісник влади», «актуальне» та інше. У декількох випадках джерелами повідомлення вказані прес-служби Тернопільських ОДА та РДА.
Спостерігачі ОПОРИ також фіксували публікації, що мали ознаки прихованої політичної реклами за кандидатку Юлію Тимошенко. Ряд друкованих ЗМІ розмістили на своїх сторінках статті про візит Тимошенко на Тернопільщину. Так, інформаційне повідомлення «Юлія Тимошенко: «Повинна розпочатися епоха перемог» було поширене 5 разів. «Тисячі жителів Тернопільщини прийшли на зустріч з Юлею Тимошенко» опубліковане в 4 друкованих виданнях.
Про зустріч Юлії Тимошенко з директоркою-розпорядником Міжнародного валютного фонду Крістін Лагард у Мюнхені було зафіксовано дві статті у 5 регіональних виданнях. Публікація «Ціна на газ після виборів: збільшити не можна знизити» має цитату: «МВФ не виключає перемоги Тимошенко на президентських виборах і завчасно починає обговорення специфічної пропозиції Тимошенко відносно двократного зниження ціни на газ».
У інформаційному повідомлені «Конференція у Мюнхені: обговорили українські проблеми» розповідається, що в події взяли участь кандидати Анатолій Гриценко та Юлія Тимошенко. Але більша частина тексту відведена на висвітлення зустрічей Тимошенко, де згадано і про спілкування з Крістін Лагард.
Також у двох виданнях була опублікована стаття «Олег Ляшко: у медицині потрібно наводити порядок», в якій йдеться про те, що політик пропонує покроковий план реформування галузі охорони здоров’я. В одному випадку було наявне маркуванням літерою «R».
У друкованих виданнях Тернопільщини також наявні матеріали присвячені кандидату Юрію Бойку. Було зафіксовано три таких статті «Наша партія делегує кандидата, який нарешті принесе мир в Україну», – очільник Тернопільської «За життя» Олександр Кравчук», «В «Опозиційній платформі – За життя» ініціюють списання боргів людей за житлово- комунальні послуги» та «Юрій Бойко: якщо не знизити тарифи – борги за комуналку вже скоро сягнуть 100 мільярдів гривень». Перша стаття була опублікована тільки в одній газеті, а дві інші поширені у двох виданнях. У деяких випадках повідомлення позначалися літерою «R».
Також була зафіксована стаття з ознаками прихованої реклами за кандидата Сергія Таруту. Повідомлення «Від кабальних кредитів МВФ до економічного зростання через інвестиції» містить оцінку кандидата зі слів Віктора Забігайла, голови Тернопільської обласної організації політичної партії «Основа».
Громадянська мережа ОПОРА нагадує, що 8 лютого Центральна виборча комісія завершила реєстрацію кандидатів на пост Президента. Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 58 Закону України «Про вибори Президента України», передвиборна агітація може проводитися у формі оприлюднення в друкованих засобах масової інформації політичної реклами, виступів, інтерв’ю, нарисів, інших публікацій та повідомлень.
Щодо згаданих вище позначок літерою латинського алфавіту «R», то координаторка спостереження Громадянської мережі ОПОРА за виборами в Тернопільській області Ольга Галушка зауважує: «Такий тип маркування не є відповідним для такого роду повідомлень. Для означення агітаційних матеріалів варто використовувати, відповідно до частини 1 статті 58 та частини 10 статті 64 Закону України «Про вибори Президента України», «політична реклама» чи «передвиборна агітація». Оскільки читач може не зрозуміти, що ця стаття є замовленим матеріалом, який висвітлює лише позитивну сторону і не зберігає балансу думок».
За візуальною оцінкою спостерігачів ОПОРИ, у номерах друкованих видань за лютий місяць зросла кількість матеріалів, які можуть мати ознаки «чорного піару». Наприклад, стаття «Привид Авакова, або командаПорошенка і чесні вибори» містить критику ведення передвиборчої агітації з боку кандидата Порошенка, торкаючись питань підкупу виборців та зовнішньої реклами.
Декілька газет за матеріалами журналу «Новое время» розмістили на своїх сторінках статті під заголовками «Головний маніпулятор країни», «Дурманом сладким веяло» та «Список брехунів, хто з кандидатів у президенти частіше за інших говорить неправду». Журнал «Новое время» спільно з VoxChek оцінили, хто з ключових кандидатів у Президенти частіше за інших говорить неправду, але публікацій у деяких регіональних газетах мають ознаки суб’єктивної оцінки певних осіб.
Поза тим, спостерігачі ОПОРИ фіксували інші матеріали з ознаками «чорного піару» проти Анатолія Гриценка. Наприклад, «Нечесних більше або чому статки родини Гриценка не сходяться з витратами» або «Даєш Гриценку – платиш олігарху Путіна».
А також про статтю «Спростовуємо міфи про Анатолія Гриценка: де живе та за чий рахунок йде на вибори?» на сторінках ще двох видань Тернопільської області, в якій опубліковані аргументовані заперечення звинувачень в адресу кандидата Гриценка.
Радниця з юридичних питань Громадянської мережі ОПОРА Тетяна Юзвяк пояснює: «Коли матеріали у ЗМІ про зареєстрованих кандидатів спрямовані на спонукання виборців голосувати за або проти кандидатів, то такі матеріали є передвиборною агітацією, яка має маркуватися як політична реклама або передвиборна агітація (частина 1 статті 58, частина 10 статті 64 Закону України «Про вибори Президента України») та бути оплачена виключно з виборчого фонду кандидата (частина 6 статті 65 цього ж Закону)»
ОПОРА нагадує, що у частині 5 статті 64 Закону України «Про вибори Президента України» зазначено, що забороняється розповсюдження завідомо неправдивих відомостей про кандидата на пост Президента України. Засіб масової інформації, що оприлюднив інформацію, яку кандидат вважає недостовірною, не пізніш як через три дні після дня оприлюднення, зобов’язаний надати кандидату можливість її спростувати.