Обласна державна та районні державні адміністрацій Тернопільської області на своїх офіційних інтернет-сайтах і сторінках у соціальній мережі Facebook публікують повідомлення, які містять позитивні згадки про Петра Порошенка не лише у якості чинного Президента, а й кандидата на пост наступного Президента. Хоча у статтях відсутні відкриті заклики голосувати за Главу держави, однак такі позитивні публічні оцінки його діяльності можуть опосередковано спонукати виборців голосувати за даного кандидата. Про це повідомляють спостерігачі ОПОРИ.
У неділю 24 лютого у Тернополі в Палаці культури «Березіль» відбувся публічний захід «Форум єдності» команди Порошенка. У ньому взяли участь представники Тернопільської обласної державної адміністрації та Тернопільської обласної ради, а також відомі культурні та наукові діячі. На сцені залу вони висловлювали свою підтримку діяльності чинного Президента, який водночас є кандидатом у Президенти на чергових виборах.
Ввечері, по завершенні форуму, на офіційному сайті у рубриці новин та на сторінці в соціальній мережі Facebook Тернопільської ОДА з’явилася стаття «Микола Лазарович: Президент визначив два основних ворога України — Росія і бідність». У ній подаються тези із виступу Миколи Лазаровича під час «Форуму єдності» команди Порошенка. Стаття містить цитату, у якій історик торкається теми виборів та робить оцінку кандидатів, порівнюючи їх з чинним Президентом: «Якщо п’ять років тому напередодні виборів, людям пообіцяли б, що отримаємо безвіз, Томос, відбудеться декомунізація й повністю відновляться Збройні сили України, — за цього кандидата відразу проголосували б 75 % виборців. Я не вірю, що серед лідерів виборчих перегонів хтось зможе зробити краще й більше для нашої держави, як теперішній діючий Гарант», — переконаний історик.»
Наступного дня цю статтю опублікували на своїх сайтах ряд держадміністрацій: Лановецька, Збаразька, Теребовлянська, Підволочиська, Козівська та Гусятинська.
Крім цього, 24 лютого на офіційній сторінці Тернопільської обласної державної адміністрації у соціальній мережі Facebook з’явилися інформаційні повідомлення про цю подію разом із фото та відео матеріалами, які можуть мати ознаки прихованої агітації. Наприклад, допис «Лідери громадської думки області висловили свою позицію щодо майбутніх президентських виборів» містив відеоролик із фрагменти виступів голови Тернопільської ОДА Степана Барни, співака Сергія Фоменка, народної артистки України Оксани Білозір, військовослужбовця Сергія Лучкіна та професора Миколи Лазаровича на сцені ПК «Березіль» під час «Форуму єдності» команди Порошенка. Ці особи давали публічні оцінки діяльності чинного Президента, який балотується на чергових виборах 31 березня 2019 року.
У наступному поширеному повідомленні було подано слова Оксани Білозір, у яких вона висловлює свою підтримку діяльності Порошенка, але не тільки як чинного Президента, а й як кандидата: «Сьогоднішній Гарант веде Україну правильним шляхом, проте йому всіляко стараються перешкоджати. Зокрема це стосується і великої кількості кандидатур на виборах Президента, серед яких багато «фейкових політиків». У цей допис були додані фотографії з форуму, які були зроблені на фоні багряної тканини з написом «Команда Порошенка Тернопіль».
Аналогічно ці пости були поширені на офіційних сторінках Збаразької, Зборівської, Бучацької, Заліщицької та Гусятинської районних державних адміністрацій в мережі Facebook.
Громадянська мережа ОПОРА направила інформаційні запити в ОДА та декілька РДА Тернопільської області, з проханням дати відповіді на наступні питання: на виконання яких повноважень були опубліковані та поширені такого роду матеріали та чи було це здійснено з дотриманням норм виборчого законодавства?
В отриманих відповідях на запити зазначалося, що ОДА та РДА не реалізовували владних управлінських функцій, а здійснювали висвітлення інформації, яка стосувалася соціально-політичних процесів та громадсько-політичних настроїв країни, важливих думок, що випливали з аналізу її історичних процесів. Також було вказано, що матеріали розміщувалися не з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата на пост Президента України, що унеможливлює їх оцінку як виборчої агітації.
«У часі виборчої кампанії представникам прес-служби державних адміністрацій чи особам, які відповідальні за публікації на офіційних інформаційних ресурсах ОДА та РДА варто уважно стежити за дотриманням виборчого законодавства. Так, до прикладу, у частині 3 статті 58 Закону України «Про вибори Президента України»зазначено, що до передвиборної агітації не відносяться офіційні повідомлення в період виборчого процесу, без коментарів, які можуть мати агітаційний характер, а також відео-, аудіозаписів, кінозйомок, фотоілюстрацій про дії кандидата на пост Президента України, пов’язані з виконанням ними посадових повноважень, передбачених Конституцією України або законами України», – каже координаторка спостереження Громадянської мережі ОПОРА за виборами в Тернопільській області Ольга Галушка.
Радниця з юридичних питань Громадянської мережі ОПОРА Тетяна Юзвяк додає: «Законом України «Про вибори Президента України» не обмежено форми здійснення передвиборної агітації. Головною ознакою агітації, що була закладена в законі є те, що це діяльність, мета якої спонукати виборців голосувати за або проти певного кандидата (частина 1 статті 58 Закону). Вказане визначення дає широкий простір для учасників виборчого процесу тлумачити цю норму і вести дискусії щодо того, чи є певна діяльність агітацією чи ні. Однак, вважаю, що органи державної влади та місцевого самоврядування повинні бути осторонь таких дискусій і не допускати на своїх сторінках публікації матеріалів, які можуть бути витлумачені як надання переваги одним кандидатам серед інших. Так, частина 4 статті 3 Закону України «Про вибори Президента України» гарантує рівне та неупереджене ставлення органів державної влади та органів місцевого самоврядування до кандидатів у Президенти, а частина 3 статті 56-1 цього ж Закону зобов’язує органи влади та самоврядування при поширенні інформації про вибори дотримуватися принципів об’єктивності, неупередженості, збалансованості, достовірності, повноти і точності інформації».
Відповідно до пункту 8 частини 1 статті 58 цього Закону, до передвиборної агітації віднесено публічні заклики голосувати за або не голосувати за кандидата на пост Президента України або публічні оцінки діяльності кандидата на пост Президента України.
Також відповідно до пунктів 2 і 4 частини 4 статті 3 цього ж Закону, рівність прав і умов участі у виборчому процесі забезпечується: забороною втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування у виборчий процес, за винятком випадків, передбачених цим Законом, а також рівним та неупередженим ставленням органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх службових та посадових осіб до кандидатів на пост Президента України.