Законопроєкт запроваджує механізм моніторингу роботи суду, який проводитиме Вища рада правосуддя (ВРП). Механізм діятиме, якщо одному з суддів вручать підозру у вчиненні корупційного злочину, а ВРП дасть згоду на затримання, арешт, тримання під вартою чи тимчасове відсторонення такого судді.
У такому випадку ВРП зможе моніторити роботу всіх суддів цього суду щодо того, чи вчиняли вони дисциплінарні проступки, грубо нехтували обов’язками або отримували майно в незаконний спосіб.
ВРП зможе звертатись до НАЗК із запитом щодо повної перевірки декларацій суддів. За наслідками моніторингу ВРП зможе почати дисциплінарне провадження і притягнути суддю до відповідальності.
“Механізм моніторингу справді може підвищити довіру українців до судів. Утім, цей законопроєкт містить пряме зобов’язання для ВРП провести моніторинг роботи Верховного Суду попри виписані у законі підстави для такої перевірки. Це порушує принцип стримувань і противаг, адже орган законодавчої влади не може зобов’язати орган суддівського врядування вчиняти якісь дії”, – пояснює аналітик Олег Савичук.
Також законопроєкт дозволяє ВРП проводити психофізіологічне опитування судді із застосуванням поліграфа. Вчені сумніваються в ефективності цього механізму, а отже немає доцільності його застосовувати.