Наразі військове відомство Сполучених Штатів наситившись ракетними дослідженнями, доручило кільком авіаційним компаніям розробити літак з вертикальним зльотом, зависанням над місцем дислокації. А тим часом вчені та бізнесмени Китаю намагаються створити аналог SpaceX у Піднебесній.
Розробка нового виду літака
Команда з управління перспективними дослідницькими проєктами Міністерства оборони Штатів – DARPA, відібрала чотирьох кандидатів для розробки високошвидкісного літака. Апарат має виконувати стаціонарні польоти, а також вертикальні злети, посадки. Планований повітряний агрегат призначений для здійснення операцій на непідготовлених площах, водночас маючи дивовижну круїзну швидкість. Випробовувати нову авіаційну техніку, інші технічні агрегати на ігрових автоматах, пропонують букмекери України. Широкий діапазон тайтлів, дисперсії, оплачуваний і безплатний режими дають змогу навіть новачкові зірвати куш.
Як учасники, що конкурують за право реалізації проєкту, були позначені такі концерни:
- компанія Aurora F. Sciences;
- фірма Bell Textron;
- підприємство Northrop G. A. Systems;
- розробник Piasecki A. Corporation.
На першому етапі наведеного проєкту кожному з девелоперів виділено фінансування розміром $15 млн. Остаточне рішення про переможця планується оголосити найближчими місяцями. Передбачається, що перший прототип самоплана виконає перший політ навесні 2027 року. Завершити розпочату програму випробувань заплановано на літо 2028 року.
Проєкт здійснюватиметься в рамках індивідуальної ініціативи Speed and Runway Independent Technologies – SPRINT. У контексті ширшого розуміння, розробка VTOL X-Plane вписується в стратегію створення наступного покоління повітряних засобів. Наприклад, система DARPA CRANE, запущена окремо, націлена на вибір, розробку принципово нового методу управління повітряними агрегатами.
Характеристики планованого літака:
- крейсерська швидкість – 740 км/год;
- стеля – 4,5-9 тис. м;
- вантажність – 455 кг;
- польотний час – 1,5 години;
- дальність польоту 370 км.
Корпорація Aurora F. Sciences представила ідею літального модуля VTOL X-Plane, в якій пропелери вертикальних злетів, посадок інтегровані в крила. У той час як у Bell Textron можливо буде інше рішення, виходячи з минулого проєкту V-22 Osprey, який використовує поворотні турбореактивні двигуни. Наразі невідомі подробиці пропозицій компаній Northrop і Piasecki, проте підприємства мають відповідні конструкції апаратів, де передбачені спеціальні місця для розміщення пропелерів вертикальних злетів.
Китайський SpaceX
Приватне підприємство Китаю – iSpace, успішно провело перший тест багаторазової капсули Hyperbola-2. Перший ступінь апарату, здатний до повторного використання, піднявся на висоту 180 м і безнапасно повернувся на космодром із точністю 1,8 м. За сприятливого розвитку технологічних рішень, наступною моделлю стане багаторазовий космічний модуль Hyperbola-3, який вийде через 2 роки. Фактори дадуть змогу компанії Піднебесної створити компанію Falcon Heavy еквіваленту американського SpaceX.
Агрегат Hyperbola-3 підніметься в небо через кілька років – 2025 р., маючи корисне навантаження 9 тонн. Майбутній китайський SpaceX стане першим приватним концерном Піднебесної, що проводить комерційні запуски супутників.