В основі діяльності Антимонопольного комітету України, а відповідно і його територіальних відділень, лежить захист правил конкуренції та захист споживачів від неправомірних дій як монополістів так і органів місцевого самоврядування.
Територіальним відділенням досліджувався ринок оренди земельних ділянок в Тернопільській області, що перебувають у державній або комунальній власності.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, шляхом укладення договору.
Форма типового договору оренди, яка затверджена постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження типового договору оренди землі» від 03.03.2004 №220, передбачає, що обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.

Проте, при аналізі договорів оренди земельних ділянок, які укладались органами самоврядування із суб’єктами господарювання, виявлено, що для орендарів встановлено різні процентні ставки за земельні ділянки однакового цільового призначення.
Відповідно до пункту 2 статті 25 Господарського Кодексу України органам державної влади і органам місцевого самоврядування, що регулюють відносини у сфері господарювання забороняється приймати акти, або вчиняти дії, що регулюють відносини у сфері господарювання та визначають привілейоване становище суб’єктів господарювання тієї чи іншої форми власності, або ставлять у нерівне становище окремі категорії суб’єктів господарювання чи іншим способом порушують правила конкуренції.
Застосування різних ставок орендної плати для суб’єктів господарювання, які використовують земельні ділянки однакового цільового призначення, безпосередньо не впливає на структуру товарного ринку, проте, воно нівелює конкуренцію між суб’єктами господарювання, які досягають переваг не власними силами, а за рахунок зовнішніх чинників.
Наразі Відділенням розглянуто 9 справ проти органів місцевого самоврядування області, дії яких, по застосуванню різних ставок орендної плати, кваліфіковано як антиконкурентні дії органів місцевого самоврядування, внаслідок яких окремим суб’єктам господарювання створюються дискримінаційні умови діяльності порівняно з конкурентами.
Порушників зобов’язано привести свою діяльність у відповідність до вимог конкуренційного законодавства, встановивши єдині та прозорі підходи до суб’єктів господарювання при надання в оренду земельних ділянок.
.

Головний спеціаліст І відділу досліджень та розслідувань
Тернопільського обласного тв АМКУ
Христина Мельник

Напишіть відгук