111

Найбільше активних користувачів російської соціальної мережі ВКонтакте в Донецькій, Дніпропетровські області та місті Києві. Такі дані дослідження «Русский мир» та вибори в Україні: про що говорять у ВКонтакте», проведеного громадською організацією «Інтерньюз-Україна». За допомогою Neural Networks та методів Artificial Intelligence аналітики дослідили 1 мільйон профілів українського сегменту VK та майже 10 мільйонів постів за період 1 листопада 2018 р. – 14 лютого 2019 р.
Дослідження відображає вибірку у 1 мільйон користувачів ВКонтакте, хоча загальна аудиторія соцмережі в Україні складає мінімум 10 мільйонів користувачів.

Спікерами прес-конференції виступили Андрій Кулаков — програмний директор ГО «Інтерньюз-Україна», Володимир Єрмоленко — керівник європейських проектів ГО«Інтерньюз-Україна» й головний редактор онлайн-платформи «UkraineWorld» та технічний спеціаліст Євген Мусієнко.

Дослідження проводилося за допомогою neural networks та методів штучного інтелекту (AI), що передбачало опрацювання даних через:

парсинг даних через API ВКонтакте;
застосування Python natural language processing libraries для обробки тексту;
застосування нейронних мереж для фільтрації спаму
Токсичність ВКонтакте. Негативні дописи про усіх кандидатів в президенти України переважають
Дописи про усіх кандидатів в президенти України в основному негативні, що свідчить про рівень “токсичності” цієї соціальної мережі. Найкращий баланс між негативними і позитивними меседжами має Володимир Зеленський: 26% дописів про нього позитивні, 32% – негативні.

А от найменш популярний чинний президент Петро Порошенко. 68% відсотків дописів про нього у мережі негативні і тільки 4% позитивні. Ще одна лідерка президентської кампанії Юлія Тимошенко має 13% позитивних меседжів і 56% негативних.

Кращий баланс у проросійських політиків Євгенія Мураєва (11% позитивні дописи, 20% негативні дописи) та Олександра Вілкула (12% позитивні дописи, 36% негативні дописи). А от Юрій Бойко, який нещодавно їздив у Москву зустрічатися із російським прем’єром Дмітрієм Медвєдєвим, має тільки 3% позитивних дописів проти 40% негативних.


Звідки пишуть про вибори у ВКонтакте?
Перше місце за кількістю активних профілів, що пишуть про вибори, займає Донецька область – 66,3 тисячі користувачів. Далі йде Дніпропетровська область (30,3 тисячі активних користувачів), Київ (28,3 тисячі активних користувачів), Луганська (28,1 тисяча активних користувачів), Харківська (25,3 тисячі активних користувачів) та Одеська область (23,4 тисячі активних користувачів).

На Західній Україні ВКонтакте є менш популярним – на три області (Волинська, Тернопільська, Рівненська) дослідники ідентифікували 11,5 тисяч активних користувачів.


Найактивніше пишуть про вибори користувачі з Донецької області. Таких – 1002 профілі. Значно менше політикою цікавляться в Дніпропетровській, Луганській, Київській, Харківській та Одеській областях. Там кількість активних профілів коливається від 359 до 246. Західні області в мережевій політичній дискусії проявляють найменшу активність: у Волинській 10 активних профілів, в Рівненській – 16, в Тернопільській – 19.

Джерела інформації про вибори – переважно проросійські чи сепаратиські сайти
Користувачі українського сегменту Вконтакте інформацію про українські вибори беруть переважно із сайтів проросійського чи сепаратистського спрямування, а саме: news-front.info, rusvesna.su, politdnr.ru, nahnews.org, ukraina.ru, politnavigator.net тощо.
Топ 10 груп і сторінок, чиї пости перепощують в українському сегменті Вконтакте щодо українських виборів – це також переважно сторінки сепаратистського чи проросійського спрямування.

Вплив ВКонтакте в Україні потрохи зменшується
Загалом український сегмент «Вконтакте» значно послабив свої позиції як інструмент російської пропаганди. Зараз значно менше українських користувачів пишуть у цій мережі та слідкують за постами в ній. Навіть найпопулярніші пости про українські вибори набирають максимум трохи більше 100 лайків і часто не дотягують до 1000 переглядів. Очевидно, це стало наслідком економічних санкцій з боку уряду проти російських компаній, що призвело до блокування частиною провайдерів доступу до російських сайтів Yandex, Mail.ru та соцмереж ВКонтакте та Одноклассники.

Мова ворожнечі та антисемітизм як норма
У більшості повідомлень часто вживається мова ворожнечі та негативна тональність епітетів у надто гострих формах. Так, Порошенко згадується як – «шоколадний фюрер» і «кривавий кондитер»; Тимошенко – «пожилая бабушка» і «багиня зубожилых»; Зеленський – «комик-еврей» і «шут»; Гриценко – «честный вор». Мова ворожнечі використовується не лише щодо кандидатів, а й щодо України та українців загалом: «буржуазная мразь», «вонючие лицемерные твари», «смерть для единоУкраины», «хохлоп*доры», «Кацапо-хохол», «хунтята», «скачущие чубато-шароварные небратья» тощо.

Для проаналізованих месиджів характерний і антисемітизм. Зеленського тут називають «хабатовец» і «хабадник» (у міфології «русского мира» це – заможні євреї-хасиди, які прагнуть панування у світі, через «єврейське інформаційне поле», і «єврейський капітал»); П. Порошенко – «Петя Вальцман»; Ю. Тимошенко – «Юда Володимирівна». Антисемітизм вкладається в загальний наратив «русского мира» стосовно протистояння на сході України: ця війна на Донбасі є також війною «слов’ян» проти «жидомасонів».

«України не існує» – головний меседж російської пропаганди
Найпопулярніші меседжі, що популярні в українському сегменті Вконтакте: “Україна невдала держава”, “Україна потоне в хаосі”. А повідомлення щодо виборів роблять акцент на їх сфальсифікованості. Згадується також згубність євроатлантичної інтеграції і позитивність російського напрямку.

Підсумовуючи, перелік основних висновків дослідження виглядає так:

«ВКонтакте» здає позиції в Україні, але стає більш проросійським;
У «ВКонтакте» домінує Донбас, Дніпро і Київ;
«ВКонтакте» – майданчик для сепаратистських і проросійських сайтів, сторінок та груп;
Негатив переважає позитив щодо всіх кандидатів;
Позитивно пишуть переважно про Зеленського;
Найбільший негатив стосується переважно Порошенка;
Навіть кандидати з проросійською риторикою – не отримують позитивні відгуки;
Мова ворожнечі присутня в особливо гострих формах;
Антисемітизм є нормою в соцмережі;
Головний меседж російської пропаганди – Україна це «невдала держава».
Чому в дослідженні немає даних щодо Криму?
Технічний спеціаліст Євген Мусієнко зазначає: «91% (публікацій, охоплених дослідженням – ред.) написані російською мовою, але 9% — українською. До вибірки увійшли громадяни України, включаючи жителів Донбасу, але не Криму. Не досліджували Крим через технічні причини: наш фокус був на профілях, які географічно маркуються як Україна. Звісно, для нас Крим – це Україна, але проблема в тому, що у «ВКонтакте» він уже переважно маркується як «Росія». Це вимагає від нас більш деталізованого технічного рішення для аналізу кримського сегменту, яке ми розробимо у майбутньому. Тексти розбивали на абзаци, речення і слова, а потім виділяли з них пости про вибори».

Нагадаємо, нещодавно результати дослідження про вплив заборони ВКонтакте в Україні опублікував дослідницький центр НАТО в Ризі. Дослідники визначили, що зросла кількість ідеологічних дописів з 36% до 52% й за за відсутності носіїв українського наративу, які залишили ВК після заборони, там домінує російський наратив щодо України.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.