22 жовтня Голова Служби безпеки України презентував законопроект, який має започаткувати реформу СБУ відповідно до міжнародних стандартів. 5 листопада Центр протидії корупції (ЦПК) та Коаліція Реанімаційний Пакет Реформ обговорили проект закону разом з експертами міжнародними партнерами. Серед експертних рекомендацій – системно реформувати СБУ без впливу радянського спадку, демілітаризувати службу і законодавчо забезпечити належний цивільний контроль за роботою.
5 останніх років в тиші
СБУ завжди в центрі корупційних скандалів та повідомлень про системний тиск на бізнес. Водночас за останні 5 років українці не чули про спроби реформувати його згідно з європейськими стандартами та принципами роботи. Експерти вважають, що реформа СБУ підвищить рівень безпеки та обороноздатності держави і сприятиме зниженню корупції та підвищенню інвестиційної привабливості країни. Цей орган має зберегти за собою виключно функції, передбачені Законом України “Про національну безпеку України”: протидія підривній діяльності, контррозвідувальна та антитерористична діяльність, охорона державної таємниці.
За висновками громадських фахівців, розроблений СБУ законопрокет не призведе до системної реформи служби, а натомість закріпить радянську спадщину. Українці добре знають як ідею, так і практику «всесильного безпекового органу».
Член правління ЦПК Олена Щербан ділиться висновком після системного аналізу законопроекту: СБУ намагається зберегти за собою функції слідства та повноваження в боротьбі з організованою злочинністю – замість задекларованих намірів
перейти на європейські стандарти роботи. У законопроекті є норми, що підривають процесуальну незалежність інших правоохоронних органів, дозволяючи СБУ на власний розсуд втручатися в будь-яке кримінальне провадження.
Олександр Лємєнов, засновник ГО Statewatch (член Коаліції РПР) бачить нагальну потребу законодавчо закріпити демілітаризацію СБУ і реально її провести. За його словами, законопроект не створює законодавчого підґрунтя для оперативного проведення демілітаризації СБУ, як неодноразово рекомендували ПАРЄ та міжнародні партнери. «Незрозуміло, скільки службовців СБУ залишить в статусі військових і скільки відповідних підрозділів буде залишено”, – каже Лємєнов.
СБУ має швидко перетворитися на сучасну розвідувальну службу, бо слідчі функції в мілітаризованій СБУ суперечать Конституції та сприяють порушенням прав людини, зокрема в незаконних СІЗО цієї служби. Досвідчені та кваліфіковані слідчі СБУ повинні отримати можливість перейти на службу до інших органів досудового розслідування, каже Михайло Каменєв, експерт Коаліції РПР та Асоціації УМДПЛ.