Перший день на новій роботі — подія пам’ятна майже для всіх. Від того, як він мине, часто залежить, як у подальшому складуться стосунки з колективом. 40% офісних працівників відчувають стрес у перший робочий день. Про це свідчать результати дослідження Міжнародного кадрового порталу HeadHunter Україна, передає УНН.
На роботі в ролі новачка довелося побувати майже кожному, але подобається цей процес далеко не всім. Тільки чверть опитаних (26%) вважають перший робочий день цікавим і позитивним досвідом. 35% опитаних вважають перший день звичайною частиною робочого процесу, і особливих емоцій — ні позитивних, ні негативних — у них протягом першого дня не виникає. Але майже стільки ж офісних співробітників (39%) переживають і відчувають стрес. При цьому чим менша компанія, тим частіше нові співробітники нервують. Так, у малих і середніх компаніях тих, хто переживав у свій перший робочий день не найприємніші емоції, майже половина (43-45%), а в середніх і великих компаніях — тільки третина (34%).
До нового місця роботи офісні працівники адаптуються від кількох тижнів до трьох місяців. Кожен п’ятий почувається комфортно вже через кілька днів, а 7% опитаних відчувають себе “не в своїй тарілці” перші півроку.
Незважаючи на те, що в невеликих і середніх компаніях більше співробітників відчувають стрес у перший день, адаптуватися в маленькому колективі легше. Чим більша компанія, тим вище відсоток тих, кому для адаптації потрібно більше часу. Наприклад, якщо піврічна адаптація характерна тільки для 6% співробітників малих і середніх компаній, то в великих компаніях цей показник уже складає 9-13%. Натомість, якщо колектив невеликий, влитись у нього за кілька днів зможуть майже чверть опитаних (20-25%), у той час, як на великому підприємстві так пощастить тільки 10-17% опитаних.
У перший робочий день більшість новачків займаються бюрократичною рутиною. Необхідно оформити документи, познайомитися зі співробітниками, почати входити в курс справ, вирішити всі організаційні питання. А ось активно включитись у роботу поспішає небагато (26%). Чим менша компанія, тим більше шансів почати старанну роботу з першого ж дня. У малих компаніях відразу активно включаються в роботу більше третини опитаних (32-37%), а у великих і середніх — близько четвертої частини (24-26%). Більшість новачків у офісі в перший день віддає перевагу знайомству зі співробітниками та новими посадовими обов’язками.
Проте навіть успішний перший робочий день не дає гарантій подальшої успішної роботи. Адже зрозуміти, підходить конкретна компанія та колектив чи ні, можна тільки через деякий час. За даними опитування, до кінця випробувального періоду принаймні один раз у житті доводилося іти з роботи майже половині українських офісних співробітників (49%). Як правило, ініціатива звільнення належала саме новачку (тільки 3% опитаних сказали, що ініціатором звільнення з роботи був роботодавець). Найчастіше такі ситуації виникають через недотримання обіцяних умов роботи (11%), рідше через те, що новий співробітник не зміг працювати в цій компанії або колективі (9%).
Недотримання обіцяних умов, за словами респондентів, найчастіше проявлялося в невиплаті зарплати на домовленому рівні, збільшенні робочих навантажень (часто неадекватному) або в необумовленому розширенні обов’язків спеціаліста.
Колектив і компанія найчастіше не подобаються через атмосферу (наприклад, сварки в чисто жіночому відділі), невідповідність цінностей компанії та співробітника (непитуща людина в компанії, де заведені часті застілля), непрофесіоналізм керівництва або його непрофесійне ставлення до роботи. Трапляється також неприйняття колективом співробітника, непідходящі умови праці (штрафи за відсутність бейджа або двохвилинне запізнення, ранній (до 20.00) відхід, коли всі ще працюють), або просто конкретна робота чи компанія може не сподобатися новій у ній людині.