З 1 травня 2018 року в Україні набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 27 квітня 2018 р. № 329. Даною постановою Кабінету Міністрів України внесено зміни до Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 р. № 848. З набранням чинності вказаною постановою Кабміну, особливо актуальним є питання, які зміни торкнуться кожного українця з 1 травня 2018 року в призначенні та нарахуванні житлової субсидії.
Насамперед, вказані зміни найбільш неприємні для сімей, які проживають у квартирах площею понад 120 кв.м., або будинках площею понад 200 кв.м. (крім дитячих будинків сімейного типу та прийомних сімей, а також сімей, в яких не менше року проживають троє і більше дітей, з урахуванням тих, над якими встановлено опіку чи піклування), або є власниками автомобіля випущеного після 2013 року, незалежно від того, чи автомобіль куплено в кредит, подаровано або успадковано. В такому випадку, чинними змінами передбачено, що такі сім’ї взагалі позбавлені права на отримання житлової субсидії з 1 травня 2018 року. Напрошується висновок, що Уряд вирішив врахувати «багатство» громадян при призначені та наданні населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг в неопалювальний та опалювальний сезони 2018-2019 років. Проте на цьому Уряд не зупинився.
Житлова субсидія не призначається також, якщо:
1. Будь-хто із складу домогосподарства або член сім’ї особи із складу домогосподарства протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням житлової субсидії, здійснив купівлю або іншим законним способом набув право власності на земельну ділянку, квартиру (будинок), транспортний засіб (механізм), будівельні матеріали, інші товари довгострокового вжитку або оплатив (одноразово) будь-які послуги (крім медичних, освітніх та житлово-комунальних послуг згідно із соціальною нормою житла та соціальними нормативами житлово-комунального обслуговування) на суму, яка перевищує 50 тис. гривень.
2. Органом соціального захисту населення отримано інформацію про:
наявність простроченої понад 2 місяці заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, загальна сума якої перевищує 340 грн. на день звернення за призначенням житлової субсидії;
наявність у домогосподарства, що одержувало житлову субсидію у попередньому опалювальному (неопалювальному) сезоні, простроченої понад 2 місяці заборгованості з оплати обов’язкової частки платежу за житлово-комунальні послуги, загальна сума якої перевищує 340 грн. Житлова субсидія у таких випадках, призначається з початку опалювального (неопалювального) сезону за умови документального підтвердження сплати заборгованості або укладення договору про її реструктуризацію, або оскарження заборгованості в судовому порядку.
Положенням передбачено підстави для відмови у призначенні субсидії, за наявності яких, житлову субсидію може бути призначено за рішенням комісії на підставі акту обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства.
Нововведенням є врахування доходів членів сім’ї осіб із складу домогосподарства незалежно від адреси реєстрації їх місця проживання (тобто коли член сім’ї особи із складу домогосподарства зареєстрований і проживає за іншою адресою) для призначення житлової субсидії.
Житлова субсидія на оплату житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком призначається з місяця звернення за її призначенням до дати закінчення опалювального (неопалювального) сезону і розраховується:
на неопалювальний сезон — з 1 травня по 30 вересня;
на опалювальний сезон — з 1 жовтня по 30 квітня.
Порядок звернення за призначенням житлової субсидії
Для призначення житлової субсидії громадянин подає структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання (орендарі, внутрішньо переміщені особи — за фактичним місцем проживання):
· заяву про призначення житлової субсидії;
· декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії;
· довідки про доходи — у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня у ДФС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо. У разі неможливості підтвердити такі доходи довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру;
· договір найму (оренди) житла (у разі наявності).
ВАЖЛИВО! Під час прийому документів для призначення житлової субсидії забороняється вимагати від громадян документи, подання яких не передбачено Положенням.
Органом соціального захисту населення протягом 10 календарних днів з дня подання зазначених документів приймається рішення про:
· призначення житлової субсидії;
· відмову в призначенні житлової субсидії;
· подання документів на розгляд комісії.
Положенням передбачені підстави для припинення надання раніше призначеної житлової субсидії, серед яких зокрема, виникнення заборгованості із сплати обов’язкової частки платежу за житлово-комунальні послуги більш ніж на 340 гривень, зазначення в поданих документах недостовірних даних або обстеження матеріально-побутових умов, що вплинуло на призначену субсидію більш ніж на 170 гривень.
У випадку, якщо громадянин не згідний з рішення структурного підрозділу з питань соціального захисту населення щодо розміру призначеної субсидії або про відмову в призначенні житлової субсидії, а також рішенням щодо подання документів на розгляд комісії, тоді Положенням передбачено право громадянина на оскарження згаданого рішення до комісії або до суду.
Нагадую, що комісії утворюються районними, районними у мм. Києві і Севастополі держадміністраціями, виконавчими органами міських, районних у містах рад, для прийняття рішень про призначення житлових субсидій у випадках передбачених Положенням.
Рішення комісії про призначення або відмову в призначенні житлової субсидії може бути оскаржено заявником до суду.
У випадку якщо громадянин оскаржив рішення структурного підрозділу з питань соціального захисту населення до комісії, проте комісія прийняла негативне рішення по скарзі, відповідно, особа має право звернутися до суду шляхом подання адміністративного позову в порядку Кодексу адміністративного судочинства України.
На мою думку, система житлових субсидій має бути соціально справедливою. Застосування нового порядку призначення субсидій в цьому році покаже, чи насправді державну допомогу будуть отримувати ті люди, які її дійсно потребують, та чи здатна система побороти зловживання недобросовісних громадян, які зумисно приховують свої статки.
Юрій Стецюк, адвокат