Системі правосуддя України знадобилось 11 років, щоб формально покарати дрібного гаїшника, який позбавляв прав учасників автопробігу до Януковича

Поділитися
30 липня 2025 року розгляд апеляційної скарги на обвинувальний вирок колишньому інспектору ДАІ Миколі Шекері.
Він склав протокол, на підставі якого суд позбавив водійських прав людину, яка взагалі їх не мала та за кермом будь-якого автомобіля не була. Це один з багатьох випадків позбавлення прав за поїздку до Межигір’я 29 грудня 2013 року. Суд першої інстанції визнав Миколу Шекеру винним, але звільнив від покарання через закінчення строків давності. Тепер його захисник оскаржує цей вирок.
📌 Контекст
29 грудня 2013 року відбулась наймасовіша акція Автомайдану — автопробіг до резиденції Януковича “Межигір’я”. Понад 1000 автомобілів рушили з Києва до Нових Петрівців. Там відбувся абсолютно мирний мітинг, який закінчився без будь-яких інцидентів.
Вже з перших днів 2014 року власники автомобілів, які брали участь в акції, почали отримувати виклики в ДАІ та суди. Їх притягували до адміністративної відповідальності за те, що вони, начебто, не зупинились на вимогу працівник державтоінспекції. В підсумку, понад 300 учасників оштрафували чи позбавили водійських прав.
📌 Про вирок
14 лютого 2025 року Деснянський районний суд ухвалив обвинувальний вирок стосовно Миколи Шекери, колишнього інспектора ДАІ Дніпровського РУ ГУМВС України в Києві.
Суд визнав його винним:
▪️ в незаконному перешкоджанні організації та проведенню мітингів і демонстрацій, вчиненому службовою особою (ст. 340 КК України) – покарання у виді 1 року позбавлення волі;
▪️ у внесенні службовою особою до офіційного документа завідомо неправдивих відомостей (ч. 1 ст. 366 КК України) – покарання у виді 1 року обмеження волі з позбавленням права обіймати посади у правоохоронних органах строком на 2 роки.
У зв`язку із закінченням строків давності Суд звільнив Миколу Шекеру від призначеного покарання.
У вироку йдеться, що у відповідь на автопробіг до Межигір’я 29 грудня 2013 року, в кінці грудня 2013 року, “невстановлені вищі посадові особи держави спільно з керівництвом ДАІ МВС України розробили злочинний план, спрямований на протидію організації та проведенню мітингів і демонстрацій, які проводились шляхом руху транспортних засобів в колонах.” – https://reyestr.court.gov.ua/Review/125155825
Для реалізації цього було розроблено “алгоритм дій щодо складання протоколу про адміністративне правопорушення відносно осіб, які порушили ПДР”, який у подальшому керівництвом ДАІ України в ході проведення нарад доведено до відома підпорядкованих співробітників.
Так, інспектори ДПС ДАІ ГУМВС України повинні складати рапорти про нібито невиконання учасниками руху автомобілів із символікою «Євромайдану» вимог працівників міліції щодо зупинки транспортних засобів.
Рапорти співробітників ДПС спрямовувалися до відповідних територіальних відділів ДПС за місцем реєстрації транспортних засобів. Там уповноважені службови особи на їх підставі повинні були вживатися заходи, спрямовані на встановлення водія-порушника з метою складання протоколу про вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 122-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення (надалі – КУпАП).
Потім протоколи з іншими матеріалами направлялися до районних судів для їх розгляду та винесення постанов про притягнення осіб до адміністративної відповідальності і призначення найсуворішого виду адміністративного стягнення – позбавлення права керувати транспортним засобом.
“Зазначені дії та рішення, у тому числі складання відповідних протоколів про вчинення учасниками руху автомобілів із символікою «Євромайдан» адміністративних правопорушень, передбачених ст. 122-2 КУпАП, були необхідними для залякування дійсних учасників акцій протесту та інших громадян, які мали намір приєднатися до руху «Автомайдан», і в такий спосіб примушування громадян відмовитись організовувати та проводити мітинги й демонстрації. “ – йдеться у вироку.
У випадку з протоколом, який підписував Микола Шекера, у вироку зазначено що “під час телефонної розмови із [особою відносно якої складався протокол] йому стало відомо, що остання не керувала і не могла керувати згаданим автомобілем, оскільки посвідчення водія не отримувала взагалі, а 29 грудня 2013 року о 13 год 31 хв перебувала на робочому місці.”
Але врешті решт протокол було складено і направлено до Дніпровського суду, який позбавив власника автомобіля права керування транспортним засобом строком на 6 місяців.
І хоча, колишній інспектор, який складав протокол, не буде нести за це покарання, через закінчення строків давності, такі вироки у #CправахМайдану важливі для встановлення та фіксації реальних подій Революції Гідності.
Справа з 2021 року перебувала у Дніпровському суді. А з вересня 2023 року розглядалася Деснянським районним судом.
📌 Розгляд апеляційної скарги
Захисник Миколи Шекери подав апеляційну скаргу на обвинувальний вирок Деснянського районного суду Києва.
30 липня 2025 року Київський апеляційний суд має розглянути цю апеляційну скаргу. Засідання призначено на 11:00.
Колегія суддів: Горб І. М., Олійник В.І.., Балацька Г. О.
📌 Пов’язані справи
Кримінальне провадження щодо колишнього інспектора ДПС ДАІ Валерія Гладуна, який склав та підписав рапорт, закрив Шевченківський райсуд через закінчення строків давності.
Справу за обвинуваченням колишнього голови Дніпровського райсуду Володимира Хіміча, який обвинувачувався у перешкоджанні мирним зібранням шляхом незаконного позбавлення прав керування двох громадян, досі розглядає Києво-Святошинський районний суд. Найближче засідання – 12 вересня.
Більше про справи про позбавлення прав за поїздку до Межигір’я 29 грудня 2013 року можна прочитати за посиланням – https://lb.ua/…/652875_istoriya_revolyutsii_gidnosti.

Подешевшання овочів та здорожчання хліба: що змінить новий врожай?

Прем’єра авторської пісні Тараса Крупи