20 березня о 10.00 Служба автодоріг в Тернопільській області проводить черговий тендер з поточного середнього та дрібного ремонту автомобільних доріг державного значення у Тернопільській області.
Проаналізувавши тендерну документацію та техзавдання за інформацією деяких експертів напрошується висновок, що даний тендер готується під конкретну “свою” фірму. Чому так? Розцінки на роботи повязані з використанням дорожньої техніки вказані з конкретними марками техніки, що як правило готується під фірму, що має саме таку дорожню техніку, так як така ж розцінка з аналогічною роботою але на іншій марці дорожньої техніки буде коштувати дешевше. Ну наприклад, для чого застосовувати для робіт з поточного ремонту (як вказано в техзавданні) асфальтоукладчик Vogele S2100 (а це великий магістральний асфальтоукладчик) як можна застосувати той самий Vogele S1600 (який є середнім асфальукладчиком) для якого буде дешевша розцінка, а зробить ту саму роботу, що в свою чергу економить кошти державі!
Як ці речі відбуваються на практиці!
Коли державний замовник планує будь-яку закупівлю він замовляє проектно-кошторисну документацію в проектний організації (в дорожньому будівництві це як правило проектна організація яка є в структурі автодору), яка звичайно є керована начальником Служби автодоріг (САДу). Начальник САДу організовує взаємодію між проектантами та фірмою, яка має виграти тендер, після чого вони погоджують деякі розцінки та вартість ресурсів (матеріалів, механізмів та їх найменування), адже потім треба буде відбитись перед фінансовою інспекцією, ну а правильні розцінки та підтвердження виду механізмів грають важливу роль.
Враховуючи те, що багато великих тендерів, які проводила Тернопільська Служба автодоріг вигравала фірма лобійована теперішнім начальником служби Богданом Юликом – ТзОВ “Техно-Буд-Центр” (неформальним керівником якої є Юрій Ханін), напрошується думка, що даний тендер зроблений саме під них.
Якщо переглянути результати торгів, які проводились службою, можна зробити висновок, що в більшості випадків для формальної конкуренції беруть участь свої фірми або облавтодор, який в принципі також керований начальником САДу (хоча і має свого директора) і є завжди “на підхваті” для так званої конкуренції.
Якщо подивитись історію закупівель, то з ТЗОВ “Техно-Буд-Центр” лише одна Тернопільська служба автодоріг уклала угод на загальну суму більше як 370 мільйонів гривень.
Порівняно з іншими учасниками це суттєва сума, хоча останнім часом Юлик почав звертати увагу і на державний облавтодор і по трохи щось вділяти. Головне, що фірма Техно-Буд-Центр почала вигравати великі тендери з того часу як там почав підкеровувати Б.Юлик, який при допомозі деяких регіоналів в 2010 році зайняв посаду заступника начальника служби автодоріг та був відповідальним за проведення тендерних закупівель та готував всі документи.
Тепер дуже багато чиновників, які працювали в тіні при регіоналах стали “великими патріотами”, в тому числі і Богдан Юлик, який після того як губернатор Хоптян домігся звільнення тодішнього начальника САДу Гнатіва дуже просився до Валентина Антоновича, щоб той погодив його на дану посаду, але добився цього лише після призначення губернатором свободівця Сиротюка та через лобіювання деяких народних депутатів з Тернопільщини і став звичайно в моменті тим самим “великим патріотом”.
Ще однією особливістю організаторських здібностей Юлика по тендерам є те, що він умудрявся одну тендерну закупівлю з поточного ремонту провести на суму 150 мільйонів чи 50 мільйонів. Тобто максимально об’єднував декілька різних доріг в один тендер, замість того, щоб провести декілька тендерів по кожній дорозі окремо, що дає можливість більшої конкуренції та відповідає принципам здійснення державних закупівель. Звичайно, для чого щось роз’єднювати, як можна все зробити одним тендером де погоджені всі фірми-учасники і лишній раз не ризикувати, що з’явиться на тендер не прохана фірма, тай перевірок більше. І знов в цій схемі фірма Техно-Буд-Центр.
Взагалі за словами людей із структури автодору, які звичайно не хочуть себе афішувати, фірма Техно-Буд-Центр є досить потужною, з асфальтними заводами, новою технікою та швидким виконанням робіт, проте дуже дорогих робіт, так як вартість ресурсів в їхніх кошторисах може перевищувати два рази, а тепер ви тільки уявіть собі тендер на 150млн. чи навіть на 50млн.? Як Вам рентабельність? При таких заробітках можна мати і техніку і заводи звичайно! Якби облавтодору давали такі можливості і не забували що є така структура, людям не затримували б зарплатню і він би не був в такому стані як тепер, а навпаки розвивався.
А крім цього кажуть, хоч фірма Техно-Буд-Центр і сильна, але як говорять “пустишка”, так як на балансі вони мають лише офісне обладнання, а вся техніка та їхні асфальтні заводи знаходяться у власності інших (їх же) організацій, які їм “здають в оренду” техніку, а асфальтні заводи продають їм асфальт, бітум та інші сипучі матеріали по погодженим цінам.
Така “схема” робиться для того, щоб в разі якогось серйозного “зальоту чи конфлікту” можна було би безболісно і без майнових втрат збанкрутувати фірму, яка була виконавцем робіт та не відповідати за зобов’язаннями, в тому числі гарантійними, а основні засоби, тобто техніка та заводи всерівно залишуться працювати з новоствореною фірмою, яка зайде по новому.
Ось такі розклади бувають.
Тепер чекаємо результату тендеру і будемо надіятись, що теперішній Юлик це не той який був при старій владі, а новий та правильний, чесний та справедливий керівник-чиновник, який бореться з корупцією та тіньовими схемами. А то люстратори можуть постукати і в його двері.
Далі буде…
Віталій Скурат